![]() |
mal. Beata Olszewska |
"Chrystus z pełnym czułości oddaniem trzyma w dłoniach małą, odzianą w
biel postać (blask i chwała) – duszę Maryi, którą jej Syn za chwilę
uniesie do nieba. Ikona wdzięcznie ukazuje zamianę ról: w dzieciństwie
Maryja nosiła Jezusa na rękach, teraz On trzyma i otacza czułością duszę
swej Matki. Matka dała Synowi życie ziemskie, Syn daje Matce życie
wieczne – chwałę".
Ze względu na brak konkretnych wzmianek
dotyczących losu Maryi po Zmartwychwstaniu Jezusa, jednym z ważniejszych
dla ikonografii tekstów jest tzw. Mowa o Zaśnięciu Świętej Matki Boga,
świętego Jana Teologa – dokument przypisywany Janowi Ewangeliście, lecz
powstały w drugiej połowie VI wieku. Według tego tekstu żyjącej w
Jerozolimie Maryi archanioł Gabriel przyniósł wieść o zbliżającej się
śmierci. Zapragnęła Ona przed jej nadejściem pożegnać się z apostołami,
którzy powiadomieni przez aniołów o tym pragnieniu, szybko przylecieli
do niej na obłokach ze wszystkich stron świata. Na koniec przybył na
ognistym Cherubinie także sam Chrystus. W tym momencie scenę zalał
niezwykły blask; Maryja jakby zapadła w sen, a Chrystus zabrał jej
niepokalaną duszę i wstąpił z nią do nieba. Apostołowie przenosili jej
ciało do grobu Getsemani, a najwyższy
kapłan świątyni, Jechoniasz, przejęty nienawiścią, starał się temu
przeszkodzić – dotknął noszy rękami i wtedy anioł odciął je mieczem,
następnie już po nawróceniu Piotr cudownie go uzdrowił. Apostoł Tomasz
przybył z Indii z opóźnieniem i gdy otworzono dla niego grobowiec Maryi,
nie było już w nim ciała – zostało zabrane do nieba. Tomasz upraszał o
jakiś znak, który pomógłby zrozumieć, cóż to wszystko znaczy. W
odpowiedzi został mu zrzucony z nieba pas Matki Jezusa. Elementy tej oto
legendarnej opowieści znalazły swoje artystyczne rozwinięcie w ikonie
Zaśnięcia.
Całość kompozycji omawianej ikony opiera
się na dwóch osiach: poziomej i pionowej. Oś pozioma wyznacza miejsce
ułożenia ciała Maryi na wysokim łożu; Jej głowa zwykle wsparta jest o
poduszkę, a dłonie złożone na piersi. Przy tym leży Ona w pozycji raczej
osoby śpiącej, niż zmarłej. Na ikonie dominują pochmurne, ciemne tony.
Ale z łoża Matki Bożej bije blask, co przekonuje o jasnym i radosnym
przyjęciu przez nią zaśnięcia. Po obu jej stronach, u stóp i u głowy,
symetrycznie rozmieszczone są postacie dwunastu pogrążonych w żałobie
apostołów (przy czym spośród dwunastu nie ma Tomasza; wśród nich jest za
to apostoł Paweł. Żal apostołów jest poruszający: jeszcze nie rozumieją
oni ogromu tego, co się dzieje – triumfu nieśmiertelności nad końcem
ziemskiego bytu Matki Bożej. Często spośród nich można odróżnić Piotra,
który lewą ręką ociera łzy smutku, a prawą okadza ciało Maryi. Naprzeciw
niego stoi Paweł, który jakby starał się go pocieszać. Nad głową Maryi,
łysiejący i długobrody Jan Teolog (Ewangelista) pochyla swą głowę do
ramienia Bogarodzicy w geście podobnym do tego, jaki czyni w trakcie
Ostatniej Wieczerzy wobec Jezusa. On jako pierwszy dotarł do domu Matki.
Za apostołami, po prawej i po lewej stronie, stoją dwaj biskupi –
najprawdopodobniej to Dionizy Areopagita i Tymoteusz. Na niektórych
ikonach nie ma apostołów, tylko ci dwaj biskupi. Wtedy jeszcze wyraźniej
widać, że biskupie aureole wraz z aureolą Chrystusa tworzą trójkąt –
unaoczniając, że Zaśnięcie Maryi odbywa się w Kościele – duchowej
świątyni, w której aktywnie działa Zbawiciel. W innych wariantach ikony
na tle przestrzeni, w której spoczywa Maryja, widać postać mężczyzny,
któremu anioł mieczem odcina dłonie – to nawiązanie do legendy o
kapłanie Jechoniaszu. W oknach lub za postaciami apostołów – płaczą
niewiasty, które wyobrażają wiernych Jerozolimy. W centrum sceny
rozgrywającej się w dolnej części ikony często umieszczony jest lichtarz
z palącą się świecą – nawiązuje ona do liturgii sprawowanej za zmarłych
lub do zapalania jej przy konających; jest to także symbol wiary w
Zmartwychwstanie (Marana tha Ap 22,20). Wszystko odbywa się w budynku
kościoła, który jednocześnie jest przestrzenią wiary, gdzie śmierci
towarzyszy światło nadziei w Zmartwychwstanie.
Na osi pionowej, nad ciałem Maryi, stoi
Uwielbiony Chrystus odziany w czerwono – lub żółto – złote szaty,
otoczony nimbem. Figura Zbawiciela jest bardzo wyprostowana. To
potwierdza przeciwstawienie się i zwycięstwo nieśmiertelności w
Królestwie Niebieskim nad śmiercią i końcem życia ziemskiego. Wszystko
wokół raczej w kolorach brązu i ochry. Pomimo maryjnego charakteru
wydarzenia przedstawianego na ikonach Zaśnięcia, jego centralną postacią
nie jest Matka Boża, lecz Chrystus. Początkowo Chrystus nie był obecny
na ikonach Zaśnięcia – pojawił się na nich dopiero w XII w. Postać Syna
Matki zawiera się w trójkącie tworzonym przez biskupów, co oznacza, że
wszelkie objawienie i działanie Chrystusa odbywa się w Kościele. Nad
Jego głową zazwyczaj namalowany jest ognisty, sześcioskrzydły Cherubin
(Mądrość Boża – obecność mocy niebieskich, towarzyszących Zbawicielowi).
W wewnętrznym kręgu znajdują się (zwykle czterej) aniołowie, często
trzymający w dłoniach gromnice. Michał i Gabriel towarzyszą Jego
przybyciu. Chrystus z pełnym czułości oddaniem trzyma w dłoniach małą,
odzianą w biel postać (blask i chwała) – duszę Maryi, którą jej Syn za
chwilę uniesie do nieba. Ikona wdzięcznie ukazuje zamianę ról: w
dzieciństwie Maryja nosiła Jezusa na rękach, teraz On trzyma i otacza
czułością duszę swej Matki. Matka dała Synowi życie ziemskie, Syn daje
Matce życie wieczne – chwałę. Chrystus zabiera duszę Maryi, przekazuje
ją archaniołowi Michałowi, a ten w towarzystwie archanioła Gabriela z
ciałem i duszą zanosi Ją do raju pod drzewo życia. Na niektórych ikonach
przestrzeń otaczająca Jezusa wypełniona jest zarysami postaci
anielskich, które uczestniczą w tym wydarzeniu. Na innych jeszcze
przedstawieniach w górnej części kompozycji widać dwunastu apostołów,
przybywających na obłokach w asyście aniołów do Jerozolimy, oraz
zasiadającą w górze Maryję, zrzucającą Tomaszowi swój pas. Dolna część
ikony jest przestrzenią wiary i śmierci, a część górna symbolizuje
Życie, Zmartwychwstanie i przemienienie ludzkiej natury.
Górujące na ikonie dwa budynki są symbolem miasta Dawidowego, gdzie wypełniło się Prawo i
przepowiednie proroków i gdzie dokonało się Zbawienie. Budowle te to
świątynia jerozolimska i dom Maryi. Apokryfy mówią o ogrodzie Getsemani
jako miejscu spotkania Matki Chrystusa z apostołami; tam także znajdował
się dom Maryi. To miejsce szczególnie umiłowane przez Chrystusa, gdzie
ukazało się jego doskonałe człowieczeństwo i gdzie uczy On jak mamy
oddawać woli Ojca naszą wolę. Pomiędzy budynkami, równolegle pochylone
obłoki zawierają, niczym w muszli, poszczególne postacie apostołów,
niesionych przez aniołów.
Geometrycznie to przedstawienie
ikonograficzne można podzielić na dwie części (dwa czworoboki): górny
prostokąt – sfera Boża – nowe stworzenie i dolny prostokąt – sfera
ludzka. Na ikonie możemy dopatrzyć się elipsy zawierającej postać
Chrystusa i posiadającej dwa ogniska (Maryja na ziemi, Maryja w niebie);
Jej Zaśnięcie – Wniebowzięcie, czyli Zmartwychwstanie w ciele jako
pierwszej ze zbawionych, powinno zainteresować wszystkich: tak świat
nadprzyrodzony, jak i ziemski. Wewnątrz górnego prostokąta można wpisać
odwrócony trójkąt, symbol zstąpienia Chrystusa pragnącego wprowadzić
swoją Matki do Wieczności. Wierzchołek trójkąta dotyka łona Matki, z
którego narodził się Chrystus. I jeszcze jeden szczegół – ciekawe jest
że, pomimo swojej ziemskiej działalności, Kościół (biskupi) znajduje się
po stronie nadprzyrodzonej, co podkreślają, że karmi on swoich wiernych
nadzieją zmartwychwstania. Dotyka Zmartwychwstania, nim żyje i o nim świadczy
Na ikonie widać ewidentnie podwójny ruch
od góry do dołu i od dołu do góry. Pierwszy z nich zawiera postacie
apostołów i niosących ich aniołów skierowane ku Chrystusowi i Jego
Matce; drugi od spoczywającego ciał Matki Chrystusa, poprzez Chrystusa
prowadzi do okręgu podtrzymywanego przez aniołów, w którym znajduje się
Maryja. Dwie postacie centralne – Chrystus i Maryja – tworzą dwie
podstawowe linie ikony: pionową i poziomą. Pionowa naznacza dokładne
centrum ikony i wskazuje na dobroć i przyjaźń Boga wobec człowieka. Ta
pionowa linia bowiem chce spotkać się i przeciąć z linią poziomą. Linia
pozioma znajduje się nieprzypadkowo w dolnej części ikony (sfera
ludzka). Jej wyznacznikiem jest ciało Maryi, a szerzej – ludzkość,
urodzajną ziemię gotową na przyjęcie ziarna Słowa Bożego. Spotkanie się
dwóch linii to życie, odkupienie całego stworzenia, które rozpoczęło się
w łonie Maryi i objęło cały świat. Ikona zatem jest obrazem niemocy
człowieka (śmierć) i potrzebą spotkania się z Bogiem, dawcą życia, aby
stać się jak sam Bóg. W ten sposób jest ona głosem na pustyni
zwiastującym spotkanie Boga z człowiekiem.
Na ikonie Zaśnięcie Matki Bożej
przedstawione są dwie różne przestrzenie. Z tych dwóch przestrzeni jedna
jest realna i należą do niej – łoże Maryi, apostołowie, biskupi,
pozostałe postacie i tło architektoniczne, druga zaś – nadprzyrodzona – z
Chrystusem. Te dwie przestrzenie związane są przez działanie mistyczne –
wzięcie duszy Maryi. Przestrzeń mistyczna pozostaje niewidzialna dla
tych, którzy otoczyli łoże Maryi. Syn Boży, którego urodziła Dziewica,
przyjął ludzką naturę, zjawił się w świecie ziemskim i mieszkał w
zwykłej ziemskiej przestrzeni. Po śmierci krzyżowej zmartwychwstał, i
ukazał się w innej przestrzeni – „nie z tego świata”, oznaczanej na
ikonach mandorlą – aureolą, wypełnioną siłami niebieskimi
–”niewidzialnymi” aniołami.
Ikona Zaśnięcia Matki Bożej zwiastuje Dobrą Nowinę o zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią
a w konsekwencji także o naszym zwycięstwie; rodzi nadzieję otrzymania po śmierci niezniszczalnego ciała, które będzie uczestniczyło wraz z duszą w chwale. Chrystus bowiem zbawił i odkupił całego człowieka i przyniósł nadzieję, że przy zmartwychwstaniu cały człowiek będzie uczestniczył w chwale, tak jak Maryja, która z ciałem i duszą została wzięta do nieba. Ikona Zaśnięcia to wyraźna teologia ludzkiego ciała, która podkreśla jego godność. Wschód ukazuje śmierć jako zaśnięcie i odbiera jej wymiar dramatu. Było w zwyczaju przynosić do domu umierającego ikonę Zaśnięcie Matki Bożej. Obraz ten pocieszał i uspokajał: na ikonie potwierdza się nieśmiertelność duszy i życie wieczne.
a w konsekwencji także o naszym zwycięstwie; rodzi nadzieję otrzymania po śmierci niezniszczalnego ciała, które będzie uczestniczyło wraz z duszą w chwale. Chrystus bowiem zbawił i odkupił całego człowieka i przyniósł nadzieję, że przy zmartwychwstaniu cały człowiek będzie uczestniczył w chwale, tak jak Maryja, która z ciałem i duszą została wzięta do nieba. Ikona Zaśnięcia to wyraźna teologia ludzkiego ciała, która podkreśla jego godność. Wschód ukazuje śmierć jako zaśnięcie i odbiera jej wymiar dramatu. Było w zwyczaju przynosić do domu umierającego ikonę Zaśnięcie Matki Bożej. Obraz ten pocieszał i uspokajał: na ikonie potwierdza się nieśmiertelność duszy i życie wieczne.
Chrystus zbawił ciebie w całości, w ciele i duszy, i w całości chce cię przyjąć do swojej chwały!
Badzo mi miło, że wykorzystali Państwo moją ikonę do ilustracji artykułu.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Beata Olszewska